Żywienie w nadciśnieniu tętniczym

Diety

Nadciśnienie tętnicze to poważna choroba układu krążenia, której istotą jest podwyższone ciśnienie krwi. Nieleczone nadciśnienie tętnicze może być przyczyną wielu powikłań sercowo-naczyniowych takich jak zawał serca, udar mózgu czy niewydolność nerek.


Brzmi to bardzo poważnie. Dobra informacja jest jednak taka, że z nadciśnieniem można i trzeba skutecznie walczyć.


Na terapię nadciśnienia tętniczego składa się przede wszystkim zmiana stylu życia oraz leczenie związane z podawaniem preparatów farmaceutycznych (w zależności od wysokości ciśnienia).


Kluczowe dla unormowania wartości ciśnienia tętniczego są 4 zasadnicze interwencje związane ze stylem życia:
•    Obniżenie masy ciała przy występowaniu nadwagi lub otyłości
•    Wdrożenie odpowiedniej diety
•    Włączenie ćwiczeń
•    Unikanie stresów.


Dietetycy kliniczni z naszej poradni żywieniowej chętnie pomogą Państwu w aspektach związanych z właściwym żywieniem przy nadciśnieniu tętniczym. Przyjrzyjmy się im bliżej. Przestrzeganie odpowiedniej diety zapobiegnie nadciśnieniu tętniczemu albo pomoże obniżyć ciśnienie lub zmniejszyć dawki leków przy rozwiniętej chorobie.

Doprowadzenie do właściwej masy ciała przy nadwadze lub otyłości to kluczowy aspekt w walce z nadciśnieniem.

Już utrata 1 kilograma może obniżyć o ciśnienie tętnicze skurczowe i rozkurczowe o ok. 1 mmHg. Warto skorzystać z porady dietetyka klinicznego, by schudnąć zdrowo, regularnie i bezpiecznie.


Kolejną ważną sprawą jest właściwa podaż sodu w diecie.

Zarówno wysoka podaż sodu (>14 g soli) jak również zbyt niska (<7g soli/dzień) mogą wiązać się z wyższym ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego, na które narażone są osoby z nadciśnieniem tętniczym.


Na ogólne spożycie sodu składa się:
•    naturalna zawartość sodu w spożywanych produktach
•    sód dodawany do żywności podczas jej przemysłowego wytwarzania
•    sód dodawany jako sól kuchenna (przez nas samych lub w restauracjach) podczas przygotowywania potraw.


Dietetyk wytłumaczy, które produkty są bogate w sód, aby móc skutecznie je ograniczyć oraz jak gotować, by pożywienie nam nie szkodziło. Podpowie też, czym zastąpić sól, żeby jedzenie nam smakowało. To bardzo ważny aspekt. Często w przypadku prowadzenia diety niskosodowej największy kłopot sprawia smak potraw. Można na przykład stosować zioła, aby jedzenie nam smakowało.


Innym ważnym elementem diety przy nadciśnieniu tętniczym jest właściwa podaż potasu, najlepiej z naturalnych źródeł, takich jak na przykład owoce czy warzywa.


Należy też pamiętać o spożywaniu wapnia w odpowiedniej ilości.

Wskazana jest dieta normowapniowa.

 

Elementów właściwego odżywiania, które pomoże w walce z nadciśnieniem jest sporo.
Odpowiednia podaż sodu, wapnia i potasu. Ograniczenie węglowodanów prostych, kawy, alkoholu, tłuszczów zwierzęcych. Zwiększenie spożycia nienasyconych kwasów tłuszczowych i warzyw.

 

Warto skorzystać z pomocy naszych dietetyków klinicznych, żeby się w tych zaleceniach nie pogubić. Dietetycy kliniczni poradni żywieniowej Foodwise pomogą w odpowiednim zbilansowaniu diety i wytłumaczą dokładnie, jakie jedzenie nam pomaga, jakie szkodzi i w jakiej ilości. W razie potrzeby przygotują też dla Państwa odpowiednie jadłospisy. Często to bardzo ważne, żeby na początku stosowania sposobu żywienia skorzystać z pomocy i przekonać się, że nową dietę łatwo wdrożyć w życie i że jest zarówno smaczna, jak i prosta. Polub swoją nową dietę razem z nami :-)

 

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót