Wpływ spożycia białka na płodność kobiet

Żywienie w chorobach

Na płodność zarówno kobiet, jak i mężczyzn wpływa wiele czynników związanych ze stylem życia, sposobem żywienia (Masa ciała a płodność u kobiet, Płodność u mężczyzn a dieta, Styl życia i dieta a płodność u kobiet). Do jednego z takich czynników należy spożycie białka. Okazuje się, że to ile i jaki rodzaj białka znajduje się w codziennej diecie kobiet w okresie prokreacyjnym ma istotne znaczenia dla ich płodności. 

W badaniach stwierdzono, iż kobiety, które spożywały wysokie dawki (ok. 115 g) białka wykazywały 41% zwiększone ryzyko wystąpienia zaburzeń owulacyjnych, które skutkowały dłuższym oczekiwaniem na zajście w ciążę. Dalsza analiza wykazała, że istnieje różnica także w rodzaju przyjmowanego białka, gdyż spożywanie większej ilości białka zwierzęcego przyczyniało się do zwiększonego ryzyka wystąpienia niepłodności owulacyjnej. Okazuje się również, że wystarczy spożyć 5% energii pochodzącej z białek roślinnych zamiast węglowodanów, a ryzyko niepłodności obniża się o 43%.

Wyjaśnienia upatruje się w możliwym korzystnym wpływie białka roślinnego na oporność na insulinę oraz obniżaniu stężenia insulinopodobnego czynnika wzrostu 1 (IGF-1), który odgrywa prawdopodobnie istotną rolę w patogenezie zespołu policystycznych jajnkików i jest powiązany z zaburzeniami owulacji. Korzystny wpływ białek roślinnych może być również związany z faktem, iż zawierają one dużą ilość argininy, która jest substratem do syntezy tlenku azotu wykazującego działanie wazodylatacyjne (rozkurczające mięśnie gładkie w ścianie naczyń krwionośnych), przez co poprawia przepływ krwi przez narządy rodne i sprzyja implantacji (zagnieżdżeniu) zarodka.

Wśród białek zwierzęcych najbardziej „niekorzystnym” oddziaływaniem na płodność cechują się te pochodzące z mięsa czerwonego i drobiu. Dlatego na te właśnie rodzaje produktów białkowych w diecie kobiet z zaburzeniami płodności należy zwrócić szczególną uwagę.
Na podstawie powyższych danych, informacji przy nieudanych próbach zajścia w ciąże warto przypatrzyć się spożyciu białka i jego rodzaju w diecie. Dietetyk może pomóc w ustaleniu poziomu właściwego spożycia białka oraz pomóc we wprowadzeniu w codzienną dietę białek pochodzenia roślinnego, jeśli takowe nie były do tej pory spożywane w odpowiednich ilościach.
 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót