Płodność u mężczyzn a dieta

Żywienie w chorobach

Podobnie jak u kobiet, na zaburzenia płodności u mężczyzn, duży wpływ mają procesy, w których biorą udział wolne rodniki.
Plemniki mają ograniczoną zdolność ochrony antyoksydacyjnej (przeciw wolnym rodnikom). Wiąże się to z faktem, że ich cytoplazma zawiera małe ilości enzymów wychwytujących wolne rodniki. Ponadto, ze względu na dużą zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w błonie komórkowej, plemniki są wrażliwe na szkodliwe działanie stresu oksydacyjnego (nadmiar wolnych rodników). Stres oksydacyjny przyczynia się do uszkodzeń błony komórkowej i materiału DNA, co może prowadzić do nekrozoospermii (czyli umierania plemników) lub astenozoospermii (zmiejszenia ruchliwości plemników).
W licznych badaniach wykazano, że niepłodni pacjenci cechują się wyższymi stężeniami wolnych rodników w nasieniu niż zdrowi dawcy, niezależnie od typu obecnej patologii nasienia.
Okazuje się, że nasilenie procesów wolnorodnikowych u mężczyzn nie tylko wpływa na zmniejszenie  zdolności  do zapłodnienia, ale również zwiększa ryzyko poronień u partnerki.
Zatem jak wynika z dostępnych badań niskie spożycie antyoksydantów (walczących z nadmiarem wolnych rodników) wiąże się z gorszą jakością nasienia.

ROLA DIETY DLA PŁODNOŚCI MĘŻCZYZN


Okazuje się, że dla płodności mężczyzn, tak jak w przypadku kobiet dużą role odgrywa dieta. Wysokie spożycie tłuszczu i białka, a jednocześnie niskie węglowodanów złożonych, błonnika, folianów i antyoksydantów, wiąże się z dużym nasileniem ryzyka niepłodności. Tego typu dieta oznacza zazwyczaj duże spożycie tłustych produktów zwierzęcych, a jednocześnie małe produktów zbożowych, zwłaszcza z pełnego ziarna, warzyw i owoców. A jest to niestety model żywienia dość rozpowszechniony wśród męskiej populacji.
Do jednych ze szczególnie ważnych składników diety wpływających na poprawę płodności u mężczyzn należą cynk i kwas foliowy.


CYNK

Szczególnie ważnym dla męskiej płodności składnikiem odżywczym jest cynk. Odgrywa on istotną rolę w metabolizmie hormonów, wytwarzaniu nasienia i regulacji żywotności plemników. Niedobór cynku powoduje obniżenie poziomu testosteronu, zmniejszenie ilości
nasienia, a także zaburzenia potencji, zmniejszoną żywotność plemników, co za tym idzie bezpłodność.
Warto wiedzieć, że każdy ejakulat zawiera około 5 mg cynku, co stanowi prawie połowę zalecanego dziennego spożycia. Dlatego też mężczyźni wykazujący wysoką aktywność seksualną powinni spożywać większe ilości cynku.
Role cynku potwierdzono w randomizowanym badaniu, które objęło 100 mężczyzn, gdzie wykazano, że suplementacja cynkiem spowodowała zwiększenie liczby plemników, poprawiła ich ruchliwość i zdolność do zapłodnienia.
Dobrymi pokarmowymi źródłami cynku są takie produkty jak: pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryby, mięso, a także nasiona roślin strączkowych.

KWAS FOLIOWY


Korzystny wpływ na jakość nasienia ma również kwas foliowy, który odgrywa ważną rolę w syntezie DNA. Okazuje się, że jednoczesna suplementacja kwasem foliowym (5 mg dziennie) i cynkiem (66 mg dziennie) u niepłodnych mężczyzn powoduje wzrost liczby plemników nawet o 74%.   Najlepszym źródłem folianów są ciemnozielone warzywa, zwłaszcza liściaste (jarmuż, szpinak, kapusty).

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót