5 ważnych zasad diety bezglutenowej

Żywienie w chorobach


Podstawą leczenia celiakii jest ścisła dieta bezglutenowa. Należy pamiętać,że dietę wprowadzamy dopiero po pełnej diagnostyce i rozpoznaniu choroby. Eliminacja glutenu przed diagnozą może przyczynić się do zafałszowania wyników, dlatego nigdy nie należy ograniczać glutenu przed rozpoznaniem choroby.


Gluten jest białkiem zbóż. Znajdziemy go w zbożach glutenowych do których należą: pszenica, jęczmień, żyto, orkisz  i owies. A więc wydawać by się mogło, że wprowadzenie diety z eliminacją glutenu nie powinno być trudne. Teoretycznie powinno wystarczyć zrezygnowanie w codziennym żywieniu ze zbóż glutenowych i produktów z nich przygotowywanych takich jak mąka pszenna, żytnia, jęczmienna czy owsiana, kasz i po sprawie. Niestety nie jest to takie proste, ponieważ dodatek mąk znajdziemy w wielu produktach, czasami takich, w których zupełnie byśmy się ich nie spodziewali.


W takim razie, jakich zasad należy przestrzegać będąc na diecie bezglutenowej? Oto 5 najważniejszych z nich.


1. „ZERO TOLERANCJI DLA GLUTENU”


Jest to pierwsza i jednocześnie podstawowa zasada diety bezglutenowej. Nie ma znaczenia jak dużo w danym produkcie znajduje się owego białka zbóż. Nawet niewielkie jego ilości negatywnie wpłyną na nasze zdrowie. Spożycie glutenu w ilości 10-100mg/d (a to dosłownie większa szczypta mąki) prowadzi do uszkodzenia błony śluzowej jelita cienkiego.


2. WYBIERAJ PRODUKTY NATURALNIE BEZGLUTENOWE ORAZ BEZGLUTENOWE OZNACZONE ZNAKIEM PRZEKREŚLONEGO KŁOSA


W codziennej diecie należy wybierać zboża naturalnie bezglutenowe, takie jak:

  • Gryka (mąka gryczana, kasza gryczana, płatki gryczane, otręby gryczane)
  • Proso (mąka jaglana, kasza jaglana, płatki jaglane, otręby jaglane)
  • Amarantus (mąka amarantusowa)
  • Sorgo
  • Ryż (mąka ryżowa, wafle ryżowe, płatki ryżowa)
  • Kukurydza (mąka kukurydziana, kasza kukurydziana, płatki kukurydziane naturalne)


Obecnie na rynku mamy również duży asortyment produktów bezglutenowych, czyli takich z których pozbyto się glutenu.


Pamiętajmy! Wybierając produkty pamiętajmy, że powinny być one oznaczone znakiem przekreślonego kłosa lub napisem „GLUTEN FREE”.


3. CZYTAJ SKŁAD PRODUKTÓW PRZED SPOŻYCIEM


W obecnych czasach producenci żywności do swoich produktów dodają różne składniki w celach poprawy smaku, konsystencji itp. dlatego bardzo ważne jest, by czytać dokładnie skład produktówwkładanych do sklepowego koszyka. Wiele produktów, w których nie spodziewalibyśmy się mąki czy glutenu może go zawierać. Na przykład czy domyślelibyście się,że w wędlinie, którą wszyscy chętnie kupują czy w puszcze rybek w sosie może być gluten?


Jeśli produkt zawiera informacje, że w jego składzie znajduje się mąka pszenna, żytnie, jęczmienna, owsiana czy też gluten oznacza to dla nas, że nie możemy go spożywać.

Pamiętajmy, że śladowe ilości glutenu będą również w produktach zawierających w swoim składzie:

  • syrop skrobiowy
  • słód jęczmienny,
  • słód pszenny
  • oleje z zarodków,
  • wyciągi i ekstrakty z ziaren,

A więc będąc na diecie bezglutenowej nie możemy spożywać również tradycyjnego piwa czy wódki, likierów i innych produktów alkoholowych, które są produkowane z pszenicy czy słodu ze zbóż glutenowych.


4. UWAGA NA ZANIECZYSZCZENIA GLUTENEM


Tak jak w przypadku utajonych źródeł glutenu nie możemy zapomnieć również o prawdopodobieństwie zanieczyszczeniach produktów tym białkiem. Jeśli naprzykład kupujemy kaszę gryczaną to wydawać by się mogło że bezpiecznie, trzeba jednak pamiętać,że w tym samym zakładzie na taśmie obok może być pakowana kasza jęczmienna, która jest źródłem glutenu. W takich przypadkach nie trudno o zanieczyszczenie produktu.

Dlatego ważne również jest by zwracać uwagę czy nie ma dopisku:

  • „może być zanieczyszczone glutenem”
  • „może zawierać śladowe ilości glutenu”
  • „w zakładzie produkcyjnych produkowane są produkty zawierające gluten”

Każdez powyższych zdań oznacza, że nie powinniśmy wybierać produktów który go zawiera. Jest to produkt zabroniony w diecie.


5. UZUPEŁNIAJ POTENCJALNE NIEDOBORY SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH


Dieta bezglutenowa jest dietą eliminacyjną, która jeśli nie jest dobrze zbilansowana i indywidualnie przygotowana może być niedoborowa. Nie wystarczy tylko zabrać zboża glutenowe i ich przetwory z codziennego żywienia, ale należy również zastąpić je innymi produktami. Zboża są ważnych źródłem węglowodanów złożonych, witamin z gr. B, kwasu foliowego i wielu minerałów takich jak: magnez, cynk, wapń oraz błonnik pokarmowy. 

Dlatego, żeby w naszej diecie nie brakowało tych składników należy wprowadzić alternatywne ich źródła.


W tabeli przedstawiono ewentualne niedobory i alternatywne źródła składników odżywczych.

Składnik odżywczy Alternatywne źródła
Błonnik pokarmowy Amarantus, mąka gryczana, kasza gryczana, mąka jaglana, kasza jaglana, płatki gryczane, komosa ryżowa, brązowy ryż,  płatki zbożowe bezglutenowe, otręby gryczan.
Kwas foliowy Amarantus, brokuł, brukselka, kiełki, ciemnozielone warzywa np. jarmuż, kasza gryczana, kasza jaglana, kiełki, komosa ryżowa, nasiona roślin strączkowych.
Witamina B2 (ryboflawina) Amarantus, kasza gryczana, kasza jaglana, komosa ryżowa, mąka kukurydziana, nasiona roślin strączkowych, mięso i jego przetwory, jaja, mleko i jego przetwory.
Witamina B3 (niacyna) Kasza gryczana, kasza jaglana, mąka z sorgo, nasiona roślin strączkowych, ryby, mięso wieprzowe i wołowe.
Wapń Mleko i przetwory mleczne, jaja, ryby, kapusta, brukselka, brokuł, jarmuż, fasola szparagowa, orzechy, migdały, pestki dyni, słonecznika.
Cynk Ciecierzyca, groch, orzechy szczególnie brazylijskie i włoskie, mięso, owoce morza, sery żółte, żółtko jaja.
Magnez Kakao, czekolada bezglutenowa, kasza gryczana, kasza jaglana, mąka gryczana, mąka jaglana, brązowy ryż, sorgo, orzechy, pestki słonecznika i dyni, sezam.

Więcej o produktach możesz obejrzeć na naszym kanale Ważne produkty na diecie bezglutenowej

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót