Zdrowy fast food – powiemy Ci, jak przygotować szybko zdrowe i smaczne przekąski.

Zdrowa dieta
Zdrowy fast food – powiemy Ci, jak przygotować szybko zdrowe i smaczne przekąski.
Marta Karbowa-Grzonkowska Marta Karbowa-Grzonkowska

Burgery, zapiekanki, hot dogi – kto by ich nie lubił. Oczywiście nie wszyscy jedzą fast food, ale z pewnością robi to spora grupa osób. Te pyszności nie są już zresztą przygotowywane tak, jak jeszcze z dziesięć – piętnaście lat temu, kiedy to pani w budce na rogu kupowała w biedronce lub osiedlowym najtańsze ogórki, parówki i ketchup i podgrzewała to wszystko w mikrofali. Dziś restauracje prześcigają się w tworzeniu jak najciekawszych kompozycji smaków i wykorzystywaniu najwyższej jakości składników. Czy chcąc odżywiać się zdrowo, musimy całkowicie odepchnąć fast foodowe pokusy?

Dlaczego fast foody są niezdrowe?

Od postawienia takiego pytania trzeba zacząć. Chociaż argument w stylu „przecież jest tam w sumie dużo warzyw i różnych składników odżywczych…, a może jednak to jest zdrowe” jest mało naukowy – może intrygować. Czy „dużo” znaczy „lepiej”?

Przede wszystkim zastanówmy się, jakie potrawy zaliczamy do grupy fast food? Pamiętajmy, że są to nie tylko płaskie kanapki z sieci McDonald czy twistery KFC, ale także wszelkiego rodzaju burgery, hot dogi, kebaby, zapiekanki, pizza, smażone skrzydełka i często towarzyszące im napoje gazowane różnych marek. Czyżby kilka listków świeżej rukoli czy pyszna surówka Colesław (przecież z warzyw…) nie sprawiały, że dania smażone na głębokim oleju stają się bombą witaminową?

No niestety nie. Bombą być mogą, ale tylko kaloryczną i tłuszczową, do tego zawierają dużo węglowodanów. Co prawda im więcej warzyw w naszej diecie, tym lepiej. Powinniśmy jak najbardziej urozmaicać nimi dietę – świeżymi…, żeby zaraz nikt nie wyciągał argumentu, że przecież ziemniak to też warzywo. Bezsprzecznie, ale jednak fryta przez kilka minut tonęła w oleju! Sto gramów frytek to ponad pięćset kalorii! Wiele potraw przygotowywanych w barach typu fast food (albo składników, np. panierowany kurczak do kanapki) smaży się w głębokim oleju. Pomijając fakt, że samo smażenie w ten sposób nie jest zbyt zdrowe, to trudno upewnić się, że olej jest wymieniany odpowiednio często. Duże sieci restauracji z reguły przestrzegają przepisów – ponieważ kontrola jakości zakończona porażką może skończyć się dużą karą finansową. Może się zdarzyć, że mniejsze firmy nie będą aż tak często wymieniać oleju.

Wysmażyć raka?

Nie zamierzamy co prawda twierdzić, że wszyscy restauratorzy smażą na starym oleju, jednak jeżeli chcemy jeść świadomie, nie powinniśmy ślepo wierzyć w to, że przedsiębiorcy będą dbać o nasze zdrowie. Fast foodom bBrakuje im za to składników mineralnych, błonnika i właśnie witamin – dwa kawałki ogórka, plaster pomidora i liść sałaty, nie jest w stanie ograniczyć szkodliwego wpływu wielu składników na ten typ dania typu fast foodń.

Nie możemy zapominać o profilaktyce – zwłaszcza, że ze wszystkich stron docierają do nas szkodliwe substancje (przenikające do gleby metale ciężkie, unoszący się w powietrzu smog, substancje chemiczne w produktach spożywczych). Wielokrotne używanie niewymienianego tłuszczu prowadzi do uwalniania się substancji rakotwórczych. 

To może, chociaż dobra buła?

Co ciekawe, coraz więcej restauracji z burgerami daje wybór w kwestii pieczywa. Możecie zjeść solidnego wołowego klopsa w grahamce, bułce żytniej lub pszenicznej. Jest to zdecydowany postęp i jeżeli rzeczywiście chcemy jeść kupny fast food, zamiast przyrządzać jedzenie samodzielnie, lepiej, żebyśmy skorzystali z usług restauracji, która daje wybór, pozwala ograniczać jakieś składniki, przygotowuje dania według życzenia klienta.

Wyboru bułki nie dadzą nam duże sieci typu McDonald – białe, mięciutkie pieczywko nie jest bogaty w błonnik i nie dostarczy Wam odpowiedniej ilości witamin. Pszenną bułę zamieniaj zawsze na pełnoziarnistą, niezależnie od tego, czy robisz domowego burgera, czy stołujesz się na mieście.

Więc dlaczego jemy fast food?

Bo jest dobry – przykre, ale prawdziwe. Zapachy, które unoszą się w i naokoło restauracji ciągną nas do środka. Jeżeli jeszcze zdarzy się, że przechodząc obok lokalu gastronomicznego, jesteśmy głodni, a nie nasyceni, prawdopodobieństwo, że skusimy się na pyszną pizzę lub solidnego hot doga z prażoną cebulką i smakowitym sosem, zdecydowanie wzrasta.

Fast foody są często tańsze niż pełne danie w restauracji. Za kanapkę z ciepłą kiełbaską, pizzę lub burgera zapłacimy dziś od nawet kilku do maksymalnie dwudziestu-trzydziestu złotych (chociaż do kwoty 30 zł docieramy dopiero przy burgerach zawierających naprawdę drogie składniki lub ich podwójne ilości). Niektóre modne restauracje także serwują pizzę lub burgera, ale tam za kanapki płaci się ponad trzydzieści złotych.

Chodzi także o czas, chcemy zjeść lunch, a mamy jedynie pół godziny przerwy. Na co się zdecydujemy? Na coś, co możemy dostać szybko do ręki. Podobnie to działa w innych sytuacjach – wracamy z koncertu, zgłodnieliśmy, a jesteśmy właśnie w drodze na after party. Szybki burger lub kebab mogą zaspokoić głód na cały wieczór i nie musicie zmieniać swoich planów, bo możesz go zjeść dosłownie w biegu.

Jak zrobić zdrowy fast food?

Przeanalizowaliśmy, dlaczego w zasadzie jemy niezdrowe potrawy z przydrożnych budek. Wychodzi na to, że w stosunku do jedzenia mamy na co dzień trzy wymagania. Ma być:

  • smacznie

  • tanio
  • szybko

Wykorzystanie kilku drobnych porad pomoże Wam podnieść jakoś Waszych dań w zasadzie bez zbędnego wysiłku. Najważniejsze jest zrozumieć, że żeby stworzyć szybko i bez trudu smaczny posiłek, nie musisz rezygnować z ulubionych smaków, na rzecz mdłych potrawek. Wręcz przeciwnie! Doradzamy, żeby przyprawiać – chili, czarny pieprz, imbir, cynamon to tylko niektóre z przypraw, które przyspieszają przemianę materii.

Z wysokimi kosztami rozprawimy się raz na zawsze – kupując składniki i robiąc samodzielnie potrawy, zawsze ograniczasz koszty. Co prawda knajpa ma w hurcie lepsze ceny, niż my jako kupujący w cenach detalicznych, jednak nie musimy płacić za robociznę (pamiętajcie, że w restauracji poza zakupem składników właściciel musi także zapłacić osobie, która robi burgera, za zużycie prądu, wody i gazu w lokalu, wynajem tego lokalu, swoje podatki, no i oczywiście wliczyć swój zysk do cen).

Technika gotowania

Jak zrobić danie szybko? Wystarczy grill i piekarnik, a czasami sam piekarnik i naprawdę możemy „wypiec” prawdziwe pyszności. Mięsa i frytki lepiej piec w piekarniku przy użyciu zdrowszych tłuszczów takich jak oliwa rafinowana lub olej rzepakowy – są odpowiedniejsze do pieczenia w wysokich temperaturach. z oliwek. Swoją drogą, fryty i kotlety można urozmaicić o rozmaite warzywa. Burgery mogą być zresztą w całości wegańskie – klopsy z soczewicy są pyszne i zdrowe. Frytki bez soli lub z niewielką jej ilością mogą być nie tylko ziemniaczane – hitem od dłuższego czasu są przepyszne frytki z batatów, do tego możesz też dodać podłużnie pokrojone kawałki selera, pora i marchewki. Mniam!

Swoją drogą możesz sobie za jednym razem przygotować bazę dla kilku różnych dań. Robisz frytki?Warzywa trzymane w zimnej wodzie nie zepsują się jeszcze tego samego dnia. Pokrój więcej i włóż do miski z wodą. Jednego dnia wykorzystasz część, a drugiego wstawisz do piekarnika drugą porcję. Kotletów możesz także przygotować więcej – uformuj je, a następnego dnia możesz upiec lub podsmażyć je na zdrowszym oleju i zjeść np. z ryżem albo kaszą.

Generalnie starajcie się gotować na parze i piec, zamiast smażyć. Tutaj warto zdać się na porady dietetyka, który poradzi nam, w jaki sposób przyrządzać, jakie typy mięs. Jeżeli jednak nie przepadasz za mięsem gotowanym w wodzie, spróbuj patelni grillowej lub grilla elektrycznego. Jeżeli uwielbiasz kuraka w panierce, nie musisz wcale z niej rezygnować. Skorzystaj z marynat do mięs, żeby były soczyste i pełne smaku. Dobrą panierkę można uzyskać, smażąc na małej ilości oleju rzepakowego lub piekąc w wysokiej temperaturze w piekarniku.

Zostań specjalistą od sosów

Gotowe sosy z butelki, sos w proszku do rozrobienia z wodą… nigdy tak do końca nie wiadomo, co w nich jest, ani czy są zdrowe. Na bazie jogurtu, masła, a nawet rosołu można zrobić naprawdę smaczne sosy (np. sos cebulowy). Wyjątkowy sos pomidorowy do pizzy można zrobić, gotując, a potem miksując pomidory pelati, bazylię, czosnek, cebulę. W zasadzie, jeżeli chodzi o stworzenie sosu, ogranicza Cię jedynie Twoja własna wyobraźnia – tak samo zresztą, jak w przypadku gotowania czegokolwiek innego.

Jeżeli nie wiesz, co w Twojej diecie wymaga poprawy, potrzebujesz porady zdrowotnej, chcesz leczyć dietą konkretną chorobę lub po prostu chcesz schudnąć, napisz do nas lub od razu załóż konto na naszej stronie www.foodwise.pl i kup jeden z naszych pakietów. W pakiecie SMART otrzymacie zalecenia i przykładowy jadłospis na tydzień!
 

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót