Zdrowe odchudzanie

Zdrowa dieta

 Odchudzanie wydaje się być tematem dobrze znanym. Chęć dążenia do upragnionej sylwetki czy ubytku masy ciała u wielu osób jest tak duża, że czasem zapominamy o naszym zdrowiu. Skupiamy się tylko na tym, jak szybko schudnąć, sięgamy do coraz to nowszych „diet cud”. Efektem takich diet będzie szybki ubytek masy ciała, ale również szybki jej wzrost czyli tak zwany „efekt jojo”. Najlepszym rozwiązaniem do osób, które chcą się pozbyć kilku nadmiernych kilogramów jest zatem zdrowe odchudzanie oparte na racjonalnej diecie i dostosowane indywidualnie.
Zanim zdecydujemy się na dietę warto zdać zapoznać się z podstawami. Jak wyeliminować złe nawyki i szybko, ale i zdrowo schudnąć.

Unikajmy „ diet cud”


Najczęstszym błędem w odchudzaniu jest stosowanie diet bardzo eliminacyjnych, jedno lub kilku składnikowych. Dieta kapuściana, dieta owocowa czy sokowa to diety niedoborowe, czyli takie w których znacznie ograniczamy podaż ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Bo jeśli jemy tylko kapustę, to nie dostarczymy sobie białka potrzebnego dla mięśni czy wapnia niezbędnego dla kości. Jaki jest sekret tych diet? Ich bardzo niska kaloryczność. Bo jeśli jemy tylko eden rodzaj produktów w ograniczonych ilościach, to nie jesteśmy sobie wstanie dostarczyć sobie dużej ilości kalorii. Organizm zaczyna spalać swoje tkanki, by wyrównać ten niedostatek energetyczny i tak oto ubywają kilogramy na wadze. Ale to nie są dobre kilogramy, w większości jest to woda oraz często tkanka mięśniowa a nie tłuszczowa.


„efekt jojo” – nasz wróg


Chcąc szybko schudnąć, często zapominamy o czyhającym efekcie jojo. Jeśli nasze nadmierne kilogramy odkładaliśmy miesiącami czy latami to nie możemy i nie powinniśmy ich tracić w kilka tygodni. Bardzo szybki ubytek masy ciała prawie zawsze wiąże się z efektem jojo. Takie wahania masy ciała skutkują spowolnieniem przemiany materii i coraz szybszym magazynowaniem tkanki tłuszczowej. Diety o bardzo niskiej zawartości kalorii zmuszają nasz organizm do magazynowania tkanki tłuszczowej. Całą energię, którą dostarczamy wraz z posiłkami, przetwarza on na tłuszcz.

Jak zdrowo schudnąć?


 Zdrowe odchudzanie powinno być przede wszystkim ustalone indywidualnie do naszych potrzeb. Każdy z nas jest inny i ma nieco inne zapotrzebowania, inaczej spędza wolny czas oraz ma inne nawyki żywieniowe. Dlatego właśnie nie ma jednej złotej zasady by schudnąć szybko i zdrowo. Oczywiście zawsze warto zastosować w swoim planie dnia podstawowe zasady, które ograniczają przyrost masy ciała a czasem też pomogą pozbyć się 2-3 kg z naszej nadwyżki.

Pamiętaj:

 

  • Jedz regularnie małe objętościowo posiłki,
  • Wszystko, co ma kalorie jest posiłkiem, więc nie podjadaj,
  • Nie jedz przed snem. Przewód pokarmowy też musi odpocząć,
  • Wybieraj mięso bez widocznego tłuszczu,
  • Nabiał chudy, półtłusty to dobry nabiał
  • Zapomnij o dodatku cukru, każdy rodzaj cukru to dodatkowe kalorie, które odkładają się w tkance tłuszczowej
  • Postaw na wodę. Zapomnij o napojach i sokach owocowych, bo to puste kalorie.
  • Zadbaj o ruch. Spacer czy jazda na rowerze to też dobry rodzaj aktywności fizycznej. 

Dieta redukcyjna to nie tylko ograniczenie kalorii, ale również dostarczenie wszystkich ważnych i potrzebnych składników odżywczych dlatego najlepiej, gdy dieta ułożona jest przez dietetyka, który będzie wstanie dostosować ją do naszych potrzeb. Dieta od dietetyka to całościowy plan postępowania żywieniowego byśmy schudli zdrowo.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

 

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót