WITAMINA C (KWAS ASKORBINOWY) Nasza tarcza ochronna przeciw bakteriom i wirusom

Zdrowa dieta

Nie znam osoby, która by jej nie znała :), ale czy wiecie, że to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy?O jej korzystnym wpływie na organizm można by mówić godzinami. Bierze udział w produkcji kolagenu, dlatego jest znakomitym i potrzebnym składnikiem do regeneracji skóry i zapobiega jej starzeniu.  Ułatwia wchłanianie żelaza i przeciwdziaławystąpieniu anemii związanej z jego niedoborem. Odgrywa również szczególną role w syntezie lipidów i profilaktyce niedokrwiennej choroby serca, wzmacnia naczynia.
Jest szeroko stosowana przy przeziębieniach i infekcjach, ponieważ wspomaga odporność organizmu. Ma właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów. Wiele osób sięga wtedy do bardzo dużych jej dawek w postaci pastylek.

Ale czy słusznie?
Nie koniecznie. W 2007 roku udowodniono,że witamina ta nie wpływa na skrócenie czasu infekcji czy złagodzenie ich objawów. Jednak inaczej sprawa wygląda w przypadku działania profilaktycznego kwasu askorbinowego. Okazuje się,że regularna podaż większych dawek witaminy C zmniejsza ryzyko przeziębienia. U osób trenujących lub wykonujących pracę fizyczną, aż o 50%.

Niedobór


Przewlekłe (ale nawet te niewielkie) niedobory mogą potęgować powstanie zmian miażdżycowych i nowotworowych. Na ryzyko niedoboru witaminy C narażone są szczególnie osoby palące papierosy, nadużywające alkoholu oraz ludzie w podeszłym wieku.
Ale co za dużo, to też nie zdrowo. Niezwykle ważne jest, aby pamiętać, że przyjmowanie zbyt dużych dawek syntetycznej witaminy C, sprzyja tworzeniu się kamieni w nerkach.


Występowanie


Witamina C występuje głównie w produktach roślinnych – surowych owocach i warzywach. Do głównych źródeł kwasu askorbinowego należą: owoc dzikiej róży, czarna porzeczka, papryka, brukselka, kalafior, szpinak, truskawki, kiwi, cytrusy, pomidory.

Wrażliwość na obróbkę termiczną


Witamina C należy do najmniej trwałych, z uwagi na to, że jest wrażliwa na podgrzewanie. Ponadto, benzoesan sodu stosowany do konserwowania owoców i warzyw, a także niektóre leki np. aspiryna, niszczą kwas askorbinowy. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C można zaspokoić spożyciem np. niewielkiej papryki lub szklanki soku z czarnej porzeczki.
 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót