Wegetarianizm - dobry dla serca

Zdrowa dieta

Wegetarianizm może być rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych, ekonomicznych i ekologicznych. Powody przejścia na ten rodzaj żywienia są różne. Niektórzy nie chcą wyrządzać krzywdy zwierzętom, innymi kierują względy ideologiczne lub religijne. Przyczyną często jest także przekonanie, że spożywanie mięsa jest niezdrowe, a jego eliminacja pomoże zachować nam zachować nas organizm w zdrowiu.

Dieta wegeteriańska może chronić przez chorobami


Liczne badania naukowe wykazały, że dieta wegetariańska może chronić przed wieloma chorobami przewlekłymi, takimi jak:

  • Otyłość
  • Cukrzyca typu II
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Zaburzenia gospodarki lipidowej
  • Niedokrwienna choroba serca
  • Kamica żółciowa
  • Zaparcia
  • Próchnica zębów
  • Niektóre nowotwory

Jest to związane między innymi z małą zawartością w diecie tłuszczy nasyconych i cholesterolu przy jednoczesnym spożyciu dużej ilości dobrych kwasów tłuszczowych i dużych ilości błonnika. Spożywając duże ilości produktów pochodzenia roślinnego dostarczamy w codziennej diecie duże ilości witamin antyoksydacyjnych, które mają za zadanie walczyć z wolnymi rodnikami, procesami zapalnymi i przeciwdziałać niewłaściwym mutacjom komórkowym.

Nadciśnienie tętnicze


W licznych badaniach wykazano, że ciśnienie tętnicze osób na diecie wegetariańskiej jest niższe niż u osób odżywiających się wsposób tradycyjny. Obniżenie ciśnienia tętniczego jest związane z mniejszym BMI oraz zwiększeniem spożycia antyoksydantów, magnezu, potasu, tłuszczów roślinnych i błonnika. Czyli wszystkiego, co możemy znaleźć w dużych ilościach w produktach roślinnych. Warto również zwrócić uwagę, że wegetariański model żywienia cechuje się mniejszym spożyciem soli, które jest związane z wyeliminowaniem z diety mięsa oraz jego przetworów. A to właśnie sód zawarty w soli i wykorzystywany do przetwarzania żywności jest w dużej mierze odpowiedzialny za nadciśnienie tętnicze. Jego mniejsze spożycie poprawia się stosunekstężenia sodu do potasu w naszym organizmie. Dieta w nadciśnieniu tętniczym zaleca ograniczenie spożycia m.in. soli, mięsa czerwonego i alkoholu, tak więc wydaje się, że dieta wegetariańska jest znakomitą alternatywą w leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Stężenie lipidów we krwi


Potrawy wegetariańskie charakteryzują się większą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. W badaniach epidemiologicznych zaobserwowano 10–30% zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego u laktoowowegetarian (spożywających nabiał i jajka) i laktowegetarian(spożywających nabiał) w porównaniu z grupą kontrolną. Wykazano, że nawet krótkotrwałe stosowanie diety wegetariańskiej zmniejsza stężenie frakcji LDL cholesterolu we krwi. A wiadomo, iż zdyt duże stężenie frakcji LDL cholesterolu we krwi jest znaczącym czynnikiem ryzyka rozwoju miażdżycy.
Pozytywny wpływ diety wegetariańskiej na stężenie lipidów we krwi jest związany przede wszystkim z  większym spożyciem błonnika, orzechów, steroli roślinnych,które znajdują się w produktach pochodzenia roślinnego takich jak: nasionach roślin strączkowych, orzechy, ziarna, przy jednoczesnym mniejszym spożyciu nasyconych kwasów tłuszczowych.

Choroba niedokrwienna serca


Dieta wegetariańska wiąże się z mniejszym ryzykiem zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca. W EPIC-Oxford Study (EuropeanProspectiveInvestigationintoCancer and Nutrition) wykazano mniejsze ryzyko jej wystąpienia u osób na diecie laktoowowegetariańskiej (spożywających nabiał i jaja) i wegańskiej – odpowiednio o 24% i 27%. Przypisuje się to zwłaszcza mniejszemu stężeniu cholesterolu całkowitego, frakcji LDL cholesterolu i triglicerydów oraz mniejszemu wskaźnikowi masy ciała BMI u wegetarian. Ochronę przed chorobą niedokrwienną serca zapewnia spożycie białek sojowych (ważne by nie była to soja genetycznie modyfikowana), warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, orzechów oraz olejów roślinnych. W przypadku diety wegetariańskiej duże znaczenie ma również spożycie roślin bogatych w antyoksydanty, które wpływają pozytywnie na parametry krzepliwości krwi, zmniejszają zlepiania płytek krwi i poprawiają funkcję śródbłonka naczyń krwionośnych.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót