WALKA Z WIOSENNYM PRZESILENIEM

Zdrowa dieta

Pierwsze tygodnie wiosny to ciężki czas dla naszego organizmu. Niby nic nam nie jest a jednak ciągle jesteśmy zmęczeni, nie mamy nastroju, brak nam koncentracji. Wszystko to objawy przesilenia wiosennego. Wielu uważa, że objawy przesilenia to jednak  tylko wymówka. Ale okazuje się, że przesilenie wiosenne istnieje i ma on nawet swoją medyczną nazwę – syndrom zmęczenia wiosennego.

Ale dlaczego przesilenie w ogóle występuje?

Przesilenie wiosenne wiąże się ze zmianą sposobu funkcjonowania całego naszego organizmu. Te zmiany to:

  • częstotliwość oddychania,
  • zmiana tętna,
  • skoki ciśnienia,
  • wzrost poziomu hormonów, co bardzo wpływa na nasze samopoczucie i nastrój.
Profesor James Waterhouse z Wydziału Fizjologii Manchester University uważa, że jeśli odczuwamy przesilenie wiosenne, to w dużej mierze sami jesteśmy sobie winni, bo nikt nie każe żyć nam wbrew zegarowi biologicznemu. A ten każe nam odpocząć. Najlepszymi miesiącami na urlop są, prócz listopada, marzec i kwiecień, czyli czas przesilenia wiosennego, czego większość ludzi nie chce zaakceptować. Bo na wakacje wyjeżdżamy latem a nie na wiosnę.

Objawy mogące świadczyć o tym że właśnie przechodzimy przesilenie wiosenne
  • rozdrażnienie i niepokój,
  • złe samopoczucie psychiczne,
  • nadmierna senność,
  • zmęczenie i osłabienie,
  • częste bóle głowy,
  • spadek odporności,
  • trudności z koncentracją uwagi,
  • przygnębienie i poczucie rezygnacji,
  • zmienny nastrój.

Jeśli już wiemy co to jest to całe przesilenie wiosenne warto poznać sposoby by sobie z nim radzić.

To kilka propozycji  by przetrwać przesilenie i zwalczyć jego objawy:


• Nie żałuj sobie snu. Jeśli masz możliwość postaraj się spać co najmniej 8 godzin na dobę. Mamy maluszków pamiętajcie, że czas drzemki dziecka może być też czasem na trochę snu dla was.
• Wyjdź na słońce. To właśnie słońca brakowało nam przez tyle zimowych miesięcy, dlatego teraz korzystajmy z jego promieni jak najczęściej. Dzięki promieniom słonecznym dochodzi do syntezy witaminy D, która poprawia nastrój.


• Ruszaj się. Wyjdź na długie spacje, rower. Korzystaj z pięknej pogody aktywnie.
• Pij wodę. Odpowiednie nawodnienie jest niezbędne do pracy całego organizmu. Należy pić co najmniej 2,5 litra wody dziennie.


• Zaczynaj dzień od pożywnego śniadania. Wybieraj pieczywo pełnoziarniste, kasze, nieprzetworzone płatki, to dzięki nim zapewnisz sobie energię na dłużej.
• Postaw na świeże warzywa i owoce. Jedz sałatki, pij świeże wyciskane soki warzywno-owoce czysmoothies. Są oneświetnym źródłem witamin antyoksydacyjnych poprawiających naszą odporność.
• Nie zapomnij o rybach. Jedz je co najmniej 2 razy w tygodniu. Najlepiej wybierać tłuste ryby morskie, które są źródłem omega-3 kwasów tłuszczowych poprawiających prace układu immunologicznego.

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

 

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót