Trądzik a codzienna dieta

Zdrowa dieta

Trądzik pospolity jest jedną z najczęściej występujących chorób skóry. Szacuje się, że dotyka on ponad 85% młodzieży oraz 50% dorosłych w społeczeństwach zachodnich. Liczne doniesienia naukowe wskazują, że występowanie trądziku rośnie wraz z wiekiem. Wśród dzieci w wieku 10-12 lat, 28-61% miało klinicznie zdiagnozowaną postać trądziku, natomiast wśród młodzieży w wieku 16-18 lat odsetek ten wynosił już 79-95%.


Na rozwój problemów skórnych, takich jak trądzik wpływ może mieć wiele różnych czynników. Za zmiany trądzikowe na twarzy bardzo często odpowiedzialne są zaburzenia gospodarki hormonalnej, nieprawidłowa pielęgnacja skóry, ale również nieodpowiednio zbilansowana dieta.

Jak to co jemy, wpływa na naszą skórę

Trądzik pojawia się na skórze w efekcie procesu oczyszczania organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii, a ich ilość jest bezpośrednio uzależniona od tego, co dostarczamy wraz z pożywieniem swojemu organizmowi. Nieodpowiednio skomponowana dieta dla osób z trądzikiem sprawia, że gruczoły łojowe zostają pobudzone do działania i produkują nadmierną ilość sebum. Zablokowane w ten sposób pory zatrzymują wewnątrz skóry łój oraz zanieczyszczenia, przez co pojawia się skłonność do zaskórników oraz zapalnych zmian trądzikowych.

Czego nie powinniśmy jeść, gdy borykamy się ze zmianami trądzikowymi?

Dieta nie jest jedyną przyczyną powstawania krostek, co więcej, wielu lekarzy uważa, że nie ma ona wpływu na pojawienie się trądziku. Ale jej zmiana na lepsze i rezygnacja z pewnych produktów, wyjdzie na dobre nie tylko naszej twarzy, ale i zdrowiu.

Aby pomóc sobie dietą, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:

Po pierwsze

Zapomnij o produktach wysokoprzetworzonych czyli takich, które obfitują w konserwanty, barwniki, sód czy cukier. Warto wiedzieć, że najwięcej całego mnóstwa dodatków żywnościowych należy szukać w słodkich napojach (gazowanych i niegazowanych), słodyczach, przekąskach, produktach instant oraz takich z długim terminem ważności.

Zamień sól na zioła

W swojej codziennej diecie postaw na naturalne łagodne przyprawy, takie jak świeże i suszone zioła (bazylię, tymianek, oregano, lubczyk, koperek i wiele innych).

Unikaj ostrej papryki oraz pieprzu.

Strzeż się tłuszczy zwierzęcych.

Zrezygnuj z masła i tłustych mięs. W codziennej diecie postaw na chudy drób z chowu ekologicznego i dobrej jakości dziko żyjące ryby.

Cukry proste są twoim wrogiem, dlatego unikaj ich jak ognia

Naukowcy za powstanie zmian trądzikowych obwiniają też wysoko przetworzone węglowodany, które obfitują w cukry proste np. makarony i białe pieczywo. Lepiej więc sięgaj po chleb i makarony razowe oraz kaszę.

Zapomnij o czekoladzie nawet tej „gorzkiej”.

Warto pamiętać, że trądzik nie jest wyłącznie problemem wizualnym, ale przede wszystkim chorobą skóry, która powinna być leczona pod kontrolą specjalisty. Odpowiednio skomponowana dieta okazuje się bardzo pomocna przy zwalczaniu trądziku.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót