Śledź - cenna ryba na polskich stołach

Zdrowa dieta

Śledź to ryba dobrze znana w Polsce, która w doczekała się wielu przepisów i propozycji podania. Szczególnie w okresie Bożonarodzeniowym, kiedy to gości na stołach w różnych kombinacjach i z wszelakimi dodatkami. Warto wiedzieć, że śledź dostarcza nam nie tylko przyjemności smaku, ale również cennych wartości odżywczych.


Co znajdziemy w śledziu?


Śledź jako ryba morska jest cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, białka ale również witamin i składników mineralnych ważnych dla zdrowia.


Kwasy tłuszczoweOmega-3


Pod względem zawartości tłuszczu śledź jest rybą tłustą, czyli zawiera dużo drogocennych kwasów omega 3 . W 100 g ryby znajdziemy 2 g  tych tłuszczy.  Tłuszcze te to ważny składnik diety, który może uchronić nas przed wieloma schorzeniami, nawet chorobami nowotworowymi.  Ponadto kwasy tłuszczowe omega 3 regulują gospodarkę lipidową, zmniejszają stężenie „złego” cholesterolu we krwi. To tez ważne tłuszcze dla naszego mózgu. Wpływają pozytywnie na pewne obszary w  mózgu, przez co poprawiają zdolność koncentracji.

Witaminy obecne w śledziu

Śledź jest także bogatym źródłem witamin E oraz D. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który chroni komórki przed ich uszkodzeniem. Natomiast witamina D jest niezwykle ważna do utrzymania w dobrej kondycji kości, stawów, ale również jak już wiadomo niezbędna praktycznie w każdym procesie zachodzącym w organizmie.


Składniki mineralne, które znajdziemy w śledziu


Śledź dostarcza nam również składników mineralnych takich jak żelazo, selen, jod czy cynk. Żelazo odgrywa ważną rolę w zapobieganiu anemii, a jod jest składnikiem hormonów tarczycy. Cynk natomiast chroni przed infekcjami i przyśpiesza gojenie ran.
Czy wiesz, że śledź może dać nam szczęście 
Spożywanie śledzi wpływa na zwiększenie produkcji serotoniny. Jest to jeden z hormonów szczęścia, dlatego w dłuższej perspektywie śledzie na pewno poprawią nam humor.

 

UWAGA!


Warto wiedzieć, że przyrządzenie ryb ma duże znaczenie dla ich wartości odżywczych. Jeśli chodzi o wartości odżywcze i bogactwo tłuszczy i minerałów, najlepsze są świeże śledzie, które możemy upiec. Mało popularny jest u nas śledź wędzony tzw. pikling, który również dostarczy niezbędnych wartości.
Jeśli chcemy pyszne śledzie połączyć ze śmietaną czy innymi dodatkami warto jest zrobić to samodzielnie w domu tak by zachować ich wartość bez dodatkowych ulepszaczy, które chętnie są dodawane przez producentów.

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót