Nie jedz owoców po 16.00

Zdrowa dieta


Owoce to dobre źródło witamin i składników mineralnych, błonnika pokarmowego i cennych przeciwutleniaczy, dlatego są one ważnym składnikiem każdej diety. Jednak najlepiej jeść je rano, na pierwsze lub drugie śniadanie.


Pamiętajmy, że owoce obfitują też w cukier prosty, którym jest fruktoza. Jeśli jego zawartości w owocu nie równoważy odpowiednia ilość błonnika, cukier jest błyskawicznie przyswajany. Poziom uczestniczącej w tym procesie insuliny najpierw szybko rośnie, a potem spada, co wywołuje atak głodu. Tak działają owoce o wysokim indeksie glikemicznym, np. banany, daktyle, winogrona – objadanie się nimi sprzyja nadwadze i otyłości. Im IG owocu niższy, tym czas jego trawienia dłuższy i tym mniej kalorii odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Aby nie utyć, warto więc wybierać owoce o niskim IG i trzymać się zaleceń co do ilości – nie więcej niż 2 porcje dziennie.


Dlaczego rano a nie wieczorem?


To, że owoce są źródłem łatwo przyswajalnych cukrów prostych, staje się ich zaletą, gdy jemy je w pierwszej połowie dnia. Dostarczają nam bowiem szybkiej dawki energii, która pobudza mózg do pracy i zwiększa jego wydajność. Przed południem tempo przemiany materii jest najbardziej  intensywne, a enzymy trawienne najbardziej aktywne, dlatego też dostarczona z owoców  energia zostanie zużyta do popołudnia.
Jednak w kolejnych godzinach dnia nasza przemiana materii maleje, dlatego już teraz zapomnijmy o jedzeniu owoców późnym popołudniem i w godzinach wieczornych. O tej porze organizm spowalnia swój metabolizm, przygotowując się do odpoczynku, więc dostarczone przed snem cukry proste nie zostaną zużyte, tylko zmagazynowane w tkance tłuszczowej.

Nie jedz owoców solo


Zaleca się jedzenie owoców w połączeniu z musli czy jogurtem, aby uczynić posiłek bardziej sycącym i dostarczyć energię na dłużej. Bo to właśnie zawarte w innych produktach błonnik pokarmowy, tłuszcze i białka opóźniają wchłanianie cukrów prostych, w tym przypadku fruktozy. Nie poleca się natomiast jeść owoców solo między posiłkami, gdyż nagłe wahnięcie poziomu glukozy powoduje wzrost łaknienia i stwarza ryzyko podjadania. Owoc powinien być częścią posiłku lub być pożywany przed posiłkiem. Owoce już po 20-30 minutach przesuwane są z żołądka do jelit, gdzie następuje właściwy proces trawienia. Mięso, tłuszcze, warzywa strączkowe czy kasze potrzebują znacznie więcej czasu, by żołądek uporał się z ich wstępną obróbką. Jeśli więc zgodnie ze zwyczajem podamy owoce na deser, np. po obiedzie, zjedzony wcześniej posiłek, który zalega w żołądku, zablokuje ich przesunięcie do dwunastnicy i sprawi, że zaczną fermentować. Skutkiem są wzdęcia i gazy. A zawarte w owocach cenne składniki nie zostaną prawidłowo strawione i przyswojone.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

 

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót