Mak - bohater bożonarodzeniowych stołów

Zdrowa dieta


Mak to roślina oleista, występująca niemal wyłącznie na półkuli północnej. Jest ona ceniona od wieków zarówno w kuchni jak i przemyśle farmaceutycznym (mak lekarski z którego produkowane są opioidy, takie jak morfina). A ze względu na piękne kwiaty doceniany jest również jako roślina ozdobna.  Choć dziś kojarzy się nam głównie z potrawami świątecznymi, możemy a nawet powinniśmy jadać go przez cały rok. Oczywiście, w rozsądnych ilościach.


Wartość odżywcza maku

Mak jest bogatym źródłem witamin z grupy B i witaminy E oraz składników mineralnych takich jak: wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo, miedź, potas, mangan i selen. Mak to bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych (tzw. dobry tłuszczy).

Mak dobry dla kości

Mak jest bardzo dobrym źródłem wapnia. Zawartość wapnia w 100 g maku to aż 1438 mg.Dla porównania, warto wiedzieć, iż w 100 gramach białego sera znajduje się ok. 100-200 mg wapnia, w mleku 100-120 mg, są to więc ilości zdecydowanie mniejsze niż w maku. Odpowiednie spożycie wapnia jest szczególnie ważne dla kobiet w okresie menopauzy, gdyż są one narażone na osteoporozę naskutek zmian hormonalnych zachodzących w organizmie.

Mak w walce ze „złym” cholesterolem


Mak zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe (głównie) z grupy omega-6 przez co pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Ale cenniejsze w tej walce są zawarte w maku fitosterole, które wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu.


UWAGA!


Mak, jakkolwiek zdrowy i smaczny by nie był, nie może byś spożywany bez ograniczeń, i nie jest niestety dla wszystkich. Maku nie podaje się dzieciom do drugiego roku życia. Na jego ilość w spożywanych posiłkach powinny również uważać ciężarne.

Warto wiedzieć, że mak może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami. Dlatego jeśli przyjmujemy jakieś leki lub jesteśmy poddani terapii, zawsze trzeba się spytać lekarza zanim zdecydujemy się na spożycie produktów, w których znajdują się duże ilości maku.

Poza tym, mak jest ciężkostrawny, dlatego jeśli mamy kłopoty trawienne (np. zaparcia spastyczne, wrzody itd.) czy problemy wątrobowe, spożycie dużej ilości maku może je znacznie zaostrzyć.

O maku i innych produktach, które często znajdują się na tradycyjnym wigilijnym stole możesz obejrzeć na naszym kanale YouTube

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót