Kontrowersje wokół glutenu

Zdrowa dieta

Gluten jest białkiem występującym w zbożach, takich jak pszenica, jęczmień i żyto, czy owies. A więc gluten możemy znaleźć w mąkach, chlebie, wyrobach cukierniczych i bardzo wielu produktach, w których się go niespodziewany takich jak np. wędliny, czy sery.

Czy naprawdę konieczna jest rezygnacja z glutenu w codziennej diecie, jeśli nie choruje się na celiakię i nie ma jego nietolerancji?


Obecnie dużo się mówi o niekorzystnym działaniu glutenu na nasz organizm. Media często zasypują nas informacjami o konieczności przejścia i dobroczynnemu działaniu diety bezglutenowej na nasz organizm.


Funkcje glutenu i jego wpływ na organizm powinno się rozpatrywać wielotorowo. Już wiemy, że gluten to rodzaj lektyn, które sklejają komórki jelit i powodują ich nieszczelność. Wtedy właśnie różne nie do końca strawione substancje przechodzą do krwiobiegu. Ta właściwość ma szczególne znaczenie dla osób cierpiących na choroby autoimmunologiczne.
Musimy wiedzieć, że choroby autoimmunologiczne są silnie związane z jelitami, gdyż to od ich pracy zależy co najmniej 70% naszej odporności. Gluten  zawarty w pszenicy wpływa na ich przepuszczalność. Kluczem w tym procesie jest białko, którego poziom wzrasta po spożyciu glutenu w wyniku czego jelita stają się nieszczelne. U osób z predyspozycjami genetycznymi ten proces może doprowadzić do powstania stanów zapalnych i chorób autoimmunologicznych.

Obecnie coraz więcej uwagi poświęca się również eliminacji glutenu w przypadku wystąpienie choroby Hashimoto. Gluten zawiera białko gliadynę, która ma podobną budowę do białek na powierzchni komórek tarczycy. Ze względu na to podobieństwo może dojść do pomyłki i przeciwciała zaczną atakować tkanki tarczycy, co pogorszy obraz i objawy choroby.
Jednak na chwilę obecną nie ma jasnych badań, które jednoznacznie wskazywałyby na konieczność wykluczenia  z diety glutenu przez wszystkie osoby cierpiące na Hashimoto. Decyzja o rezygnacji z tego składnika diety powinna być poprzedzona badaniami laboratoryjnymi na jego nietolerancje.


Nie ma naukowej przesłanki do stosowania diety bezglutenowej profilaktycznie ani przy próbach odchudzania. Produkty zawierające gluten takie jak chleb, bułki, ciasta, makarony to produkty, które stanowią podstawę diet wielu ludzi. Ich odstawienie prawie automatycznie oznacza ograniczenie kalorii i na tej drodze dochodzi do ubytku masy ciała. Gdybyśmy zabrali z diety inne produkty wysokokaloryczne efekt był by ten sam.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót