Kolacja o 18.00 - to tylko mit

Zdrowa dieta

Zakaz jedzenia kolacji po godzinie 18:00 to mit!

To stwierdzenie pochodzące z czasów, gdy ludzie jedli obiad o godz. 14, a o 20 kładli się spać. Teraz, większość z nas o godzinie 18:00 dopiero wraca do domu. A na odpoczynek i sen możemy pozwolić sobie znacznie później. Jeśli zbyt wcześnie zjemy kolację, to przy aktywności do późnych godzin nocnych zabraknie nam energii. Pamiętaj, że pora ostatniego posiłku w ciągu dnia powinna być dostosowana do Twojego rytmu dnia.


A zatem, kiedy powinniśmy jeść kolację?


Skoro już wiemy,że niesławna kolacja o 18:00, to tylko mit, to w takim razie pojawia się pytanie - kiedy najlepiej ją jeść?
To kiedy jemy ostatni posiłek, zależy od tego, kiedy kładziemy się spać. Uogólniając, optymalnie jest jeść kolację na 2,5-3 godz. przed snem. Ważne jest nie tylko, o której zjemy posiłek, ale również, co będzie w jego składzie. Powiedzmy wprost: kolacja nie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.  Jednak to nie znaczy, że mamy jeść to, co nam wpadnie pod rękę.  Ważne jest, aby nie kłaść się spać zaraz po obfitym, ciężkostrawnym posiłku. Podczas snu nasz organizm powinien się regenerować. Sen po sytym daniu może być utrudniony, ponieważ organizm zmuszony jest do trawienia pokarmu. A przecież nic tak nie utrudnia zasypiania i spokojnego snu, jak ból brzucha czy wzdęcia po obfitej kolacji.
W pozycji leżącej nasz przewód pokarmowy działa troszkę inaczej niż w pionowej. Procesy trawienia są spowolnione, a to może powodować zastój treści pokarmowej w żołądku. Układ pokarmowy w takich sytuacjach jest przeciążony i w pewnym momencie może odmówić współpracy.


Ale to nie znaczy, że na kolację mamy sięgnąć po jabłko.
Obfita kolacja się przed snem to nic dobrego, ale ograniczenie się do samych owoców, to też nie najlepszy pomysł. Pobudzają apetyt, a organizm błyskawicznie je trawi, więc po dwóch godzinach dopada nas taki głód, jakbyśmy nic nie jedni. A większość z nas głodna spać nie pójdzie.


Pamiętaj!


Ostatni posiłek w ciągu dnia choć nie najważniejszy to pozwala utrzymać stały, odpowiedni poziom cukru w organizmie, co z kolei stymuluje nasz metabolizm.
Rezygnacja z kolacji prowadzi do spowolnienia metabolizmu, co nie pomoże nam utracić zbędnych kilogramów i przyczyni się do zaburzeń snu. A już wiemy ze odpowiedni wypoczynek w czasie snu jest ważny w procesie odchudzania. Dlatego postaw na małą, łatwostrawną kolacje, taką jak sałatka z dodatkiem produktu białkowego (ryb, jaj, nabiału czy mięsa).
 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót