Kiszona kapusta źródłem cennych składników odżywczych

Zdrowa dieta

Już starożytni rzymianie doceniali wartości kapusty, którą leczyli choroby płuc, stawów, wątroby, chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy, obstrukcje, a także bezsenność.
Kapustę kiszoną otrzymuje się w wyniku fermentacji z udziałem szczepów bakterii tj. Leuconostoc, Lactobacillus i Pediococcus, po uprzednim zasoleniu. Cechuje ją długa trwałość i silny kwaśny smak, który powstaje z obecności kwasu mlekowego.


Cenne składniki odżywcze, które znajdziemy w kapuście kiszonej


W kapuście kiszonej znajdziemy wiele witamin i składników mineralnych ważnych dla zdrowia. Duże ilości witaminy C (takie jak w świeżych owocach czy warzywach) przyczyniają się do poprawy odporności. Obok witaminy C w kapuście znajdziemy całe mnóstwo witamin z grupy B, które wpływają na metabolizm i regulację trawienia białek, tłuszczy i węglowodanów, a także niwelują szkodliwe działanie alkoholu.


Oprócz witamin C i B kapusta kiszona zawiera również witaminy E, P oraz beta-karoten, a także składniki mineralne: wapń, magnez, żelazo, potas. Mówiąc o kiszonej kapuście, nie można zapomnieć również o stosunkowo dużej zawartości siarki czyli pierwiastka, który korzystnie wpływa między innymi na wygląd włosów, skóry i paznokci.


Najcenniejszy w kapuście kiszonej jest jednak kwas mlekowy, który powstaje w czasie fermentacji. Kwas mlekowy jest substancją,która reguluje florę bakteryjną jelit, usprawnia trawienie oraz wchłanianie produktów przemiany materii.  Bakterie kwasu mlekowego biorą również udział w syntezowaniu witaminy K w przewodzie pokarmowym.


Czy wiesz, że…


W świeżych, naturalnych kiszonkach są miliony bakterii, dużo więcej niż w preparatach probiotycznych. Różne grupy bakterii w kiszonkach wspierają się nawzajem i uzupełniają w korzystnym działaniu.
Badania naukowe potwierdzają, że kiszona kapusta sprzyja profilaktyce i zwalczaniu chorób nowotworowych. Badania dowiodły, że jedzenie przynajmniej raz w tygodniu kapusty (zarówno w postaci surowej i kiszonej) znacznie obniża ryzyko zachorowania na raka żołądka, dwunastnicy czy jelita grubego.


Kiszonki kupowane w sklepach są poddane procesowi pasteryzacji, czyli nie zawierają najważniejszego elementu, jakim są żywe kultury bakterii. Aby kiszonki miały cenny wpływ na nasze zdrowie ważne, by były świeże i zawierały żywe i liczne szczepy korzystnych bakterii.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót