Domowe porządki to też aktywność. Proste sposoby na wprowadzenie codziennej aktywności fizycznej.

Zdrowa dieta

Wiele z nas słysząc „musisz zadbać o aktywność fizyczną” myśli o bieganiu, zajęciach fitness czy siłowni. Okazuje się jednak, że wiele czynności dnia codziennego może być też rodzajem aktywności fizycznej.


To dobra wiadomość dla wszystkich tych,którzy pracują w ogrodzie lub muszą wysprzątać dom na święta. Od dziś na swoją „ciężką pracę” możecie spojrzeć pod innym kątem. Okazuje się, że schylanie się przymyciu podłogi, wyginanie przy myciu okien czy też pocenie z odkurzaczem w ręku pomoże się wam pozbyć trochę kalorii. A poza tym wzmocnicie mięśnie, wysmuklicie ciało i rozruszacie organizm.

Energia zużyta podczas wysiłku fizycznego stanowi przeciętnie 15-30% całkowitego dziennego wydatku energetycznego osobydorosłej. Wielkość wydatku energetycznego związanego z wysiłkiem fizycznym bezpośrednio zależy od jego intensywności. Zwiększa się również wraz z masą ciała osoby wykonującej wysiłek fizyczny. 
Wiele prostych zmian może pomoc Ci w zwiększeniu wydatku energetycznego. Czasem wystarczy wybrać schody zamiast windy. A jeśli do tego w rękach będziesz mieć torby z zakupami służące za hantle, to śmiało możesz to uznać za porządny trening cardio, w którym możesz spalić ok. 150kcal w ciągu 30 min. Do ćwiczeń cardio śmiało możemy zaliczyć spacer na przystanek marszowym tempem, odkurzanie czy też mycie podłóg.

Spalanie kalorii podczas codziennych czynności

Do oszacowania wielkości wydatku energetycznego można posługiwać się kaloriami. Określają one ilość energii przyswajaną przy spożyciu danych produktów żywnościowych lub zużywaną do podtrzymania funkcji życiowych i podczas wysiłku fizycznego.

  • Gotowanie - 100 kcal/1h
  • Malowanie - 380 kcal/1h
  • Robienie zakupów - 150 kcal/1h
  • Ścielenie łóżka - 200 kcal/1h
  • Ścieranie kurzu - 240 kcal/h
  • Zamiatanie podłóg - 100 kcal/1h
  • Mycie okien 240kcal/1h
  • Powolny spacer 200kcal/1h
  • Szybki marsz 300kcal/1h
  • Prasowanie 140kcal/1h
  • Zmywanie naczyń 140kcal/1h
Pamiętaj!


Codzienne czynności nie zwalniają cię z aktywności fizycznej, jednak mogą być jej częścią.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót