Dobre śniadanie dla naszego szkolnego bohatera

Zdrowa dieta

Nastał koniec wakacji. Wracamy do naszej porannej rutyny, gdzie każdy ma wyznaczone zadania tak, byśmy wszyscy zdążyli do pracy i szkoły. Budzik dzwoni z samego rana. Szybka pobudka, mycie, czesanie, ubieranie i oczywiście śniadanie. No i co tu podać na pierwszy posiłek w domu naszemu uczniowi? To temat, o który często pytają mnie mamy. Ranek to czas wyzwań, gdy czasu jest mało, bo śpieszymy się do naszych obowiązków, a jednocześnie chcielibyśmy „dobrze” zacząć dzień.

Pierwszy posiłek, czyli to osławione śniadanie, to element, od którego często zależy nasz cały dzień. Jeśli z rana będziemy głodni, rozdrażnieni lub nasze dziecko będzie siedzieć i marudzić, że nie chce tego, co mu przygotowaliśmy, to ryzykujemy, że i my i dziecko będziemy mieli zepsuty dzień. Pierwsze śniadanie to posiłek, który powinniśmy spożywać na ok. 30 minut po wstaniu. Jest to ważne ze względu na niski poziom glukozy w naszym organizmie w tym czasie. Posiłek powinien dostarczyć nam wartości odżywczej potrzebnej do prawidłowej pracy całego organizmu. W taki sposób mamy zapewnić sobie dobry start każdego dnia. Zatem nigdy nie powinniśmy wypuszczać naszej pociechy z pustym żołądkiem. Ale ważne jest nie tylko to, by spożyć śniadanie, ale też z wykorzystaniem jakich produktów je przygotujemy. Śniadanie powinno dostarczać nam wszystkich głównych składników odżywczych, być pożywne, nieciężko strawne i smaczne. Bo jeśli będzie smakować, to dziecko zje chętne i bez narzekań ☺

Jak dobrze zbilansować śniadanie?

Skoro już wiemy, jak ważne jest śniadanie i że od niego zależy często, jaki będzie ten dzień dla naszego dziecka, to warto sobie teraz odpowiedzieć, jak to zrobić.

Opcji takiego śniadania jest kilka.

Częsty pomysł to płatki na mleku goszczące na śniadaniowych stołach. Ale jakie wybrać?

Gotowe przetworzone płatki pokryte czekoladą, miodem czy innymi smakołykami pięknie zapakowane z bohaterami z bajek to niestety nie jest dobre rozwiązanie. Takie produkty to często przede wszystkim przetworzone, oczyszczone zboża i całe mnóstwo cukru, syropu glukozowego czy sztucznego miodu oraz utwardzonych tłuszczy.

Czy oznacza to, że mamy nie podawać płatków na mleku naszemu dziecku? Oczywiście, że nie, bo często jest do pomysł na ciepłe śniadanie, które dzieci chętnie i szybko zjedzą. Ale wybierajmy płatki nieprzetworzone, takie jak owsiane, żytnie, gryczane, jaglane, orkiszowe itp. Można z nich przygotować owsiankę na mleku czy wodzie. Jako słodycze dodajmy odrobinę cynamonu i świeżych lub suszonych owoców.

Jeśli nasza pociecha nie lubi owsianki możemy samodzielnie przygotować granolę, którą możemy zalać mlekiem lub dodać do jogurtu.

Takie nieprzetworzone płatki dostarczą naszemu dziecko złożonych węglowodanów oraz błonnika, który spowalnia ich wchłanianie, a więc daje uczucie sytości na dłużej oraz witaminy i magnez niezbędny do koncentracji. Do tego dodatek mleka czy jogurtu, które są pełnowartościowym białkiem potrzebnym do celów budulcowych w młodym organizmie.

Uwaga

Jeśli nasze dziecko ma alergie na mleko i jest na diecie bezmlecznej, mleko krowie można zastąpić „mlekami” roślinnymi takimi jak: migdałowe, ryżowe czy owsiane. Gdy nasza pociecha nie chce płatków na mleku, możemy zaproponować jej kanapkę. Pamiętajmy jednak, by była ona z pieczywa z nieoczyszczonej mąki, które dzięki zawartości błonnika pozwoli naszemu dziecku wytrwać do następnego posiłku w pełni energii i skupienia. Na taką kanapkę możemy nałożyć jajko, pastę z sera twarogowego, rybę, mięso czy pastę z nasion roślin strączkowych. A do tego pomidor, ogórek, papryka, sałata czy inne kolorowe warzywo.

Jeśli mamy czas i lubimy, by nasze dziecko zjadło ciepłe śniadanie, ale nie koniecznie płatki czy zupę mleczną zawsze możemy postawić na jajecznicę, naleśniki orkiszowe czy babeczki jajeczne.

Życzymy wszystkim rodzicom samych przyjemnych ranków i biegnących pełnych energii szkolnych bohaterów.

A dzieciom samych pysznych i kolorowych śniadań na talerzu.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót