Dieta dobra dla naszych włosów

Zdrowa dieta

Każda z nas chciała by mieć na głowie nie tylko problemy, ale również całe mnóstwo pięknych, lśniących i sprężystych włosów. Ale czy to jest takie łatwe? Czy każdy może mieć „piękne włosy”, jak z reklamy szamponów? Piękne mocne włosy to atut, ale nie każdy z nas może się nim pochwalić.

Często narzekamy, że włosy są cienkie i się łamią, a szczotkowanie ich jest naszym prawdziwym horrorem, bo ciągle wypadają. Problem kondycji skóry głowy i włosów dotyka w mniejszym lub większym stopniu prawie każdego z nas. Na ich wypadanie skarży się ok. 50% kobiet i mężczyzn.

Na kondycje naszych włosów mają wpływ różne czynniki - od genetycznych po środowiskowe. Na niektóre z nich nie mamy wielkiego wpływu, ale jest też całe mnóstwo takich, na które wpływ mamy i możemy zmodyfikować je na naszą korzyść. Z czynnikami genetycznymi nic nie zrobimy. Jeśli genetycznie mamy zaprogramowane cienkie i delikatne włosy, to nie zmienimy ich w gęste i grube. Nie oznacza to jednak, że czynniki genetyczne przesądzają o wszystkim, ponieważ znacznie większy wpływ na kondycje naszych włosów mają czynniki środowiskowe.

Czynniki środowiskowe

Uszkodzenia mechaniczne i termiczne

Suszenie włosów, zabiegi ich prostowania czy częste używanie lokówki to czynniki, to czynności wymagające wysokiej temperatury, która nie jest bez znaczenia dla struktury naszego włosa. Zabiegi koloryzacji czyli farbowania, utleniania, mocne związywanie włosów również je osłabiają i sprzyjają wypadaniu. Dlatego bardzo ważne jest, jak dbamy o włosy i czy na przykład chodzimy do fryzjera, który używa dobrych farb i innych preparatów. Nawet częste czesanie może osłabić włosy.

Przyjmowanie niektórych leków

Niektóre leki mogą być przyczyną zwiększonego wypadania włosów. Jeśli zauważymy, że przyjmowane przez nas leki wpływają na pogorszenie się kondycji naszych włosów i zwiększają ich wypadanie, należy zgłosić się do lekarza i wspólnie rozważyć zmianę leczenia, jeżeli takowa jest możliwa. Do leków, które mogą negatywnie wpłynąć na nasze włosy należą między innymi: leki przeciwdrgawkowe, przeciwzakrzepowe, hormonalne oraz beta-blokery (czyli grupa leków stosowana np. przy zaburzenia rytmu serca, nadciśnieniu tętniczym).

Choroby i infekcje

Do chorób, które wpływają na kondycję włosów należą między innymi zaburzenia hormonalne, takie jak niedoczynność tarczycy. Często wzmożone wypadanie włosów jest jednym z pierwszych jej objawów. Czasami również zmiany hormonalne w trakcie ciąży przyczyniają się do osłabienia włosów i ich nadmiernego wypadania.

Palenie tytoniu

Skóra głowy osoby palącej jest przesuszona a włosy mniej odżywione.

Ekspozycja na słońce

Promienie UV wysuszają skórę głowy i włosy co sprzyja ich łamaniu.

Czynniki żywieniowe

Włosy składają się z białka i składników mineralnych, a ich skład zależy od bieżącego dostarczania tych składników z diety. Jeśli w codziennej diecie brakuje składników odżywczych potrzebnych do odżywienia skóry głowy i wbudowania się w strukturę włosa to włosy będą słabe, łamliwe i będziemy obserwować ich nadmierną utratę.

Do czynników żywieniowych negatywnie wpływających na kondycje włosów należą między innymi picie alkoholu, niedobory witamin i białka, nadmiar spożycia żywności przetworzonej czy dań typu fast food.

Błędy żywieniowe

Nadmierne spożycie cukru

Cukier przyśpiesza starzenie się skóry również tej na głowie. Poza tym nadmiar cukrów prostych w diecie przyczynia się do wzmożonego przetłuszczania skóry głowy i może sprzyjać powstaniu łuszczycy. Drożdżaki i grzyby potrzebują do swojego rozwoju cukru, a więc mają wtedy znakomite podłoże do namnażania. W obecnych czasach w większości produktów spożywczych w szczególności tych przetworzonych cukier dodawany jest w dużych ilościach. Często nie tylko jako czysty cukier, czyli sacharoza, ale również w postaci syropu glukozowego czy fruktozowego. Takie składniki możemy znaleźć nie tylko w słodyczach, ale również w produktach z innych grup: na przykład płatkach śniadaniowych, daniach instant, pieczywie, nabiale smakowym itp.

Spożywanie dużej ilości kawy i herbaty

Zawarte w kawie kofeina a w herbacie tanina, które mają bardzo podobny skład ograniczają wchłanianie niektórych składników mineralnych takich jak np. wapń czy magnez. Nie bez powodu mówi się, że kawa wypłukuje magnez. Jeśli na co dzień spożywamy dużo naparów kawy czy herbaty zaburzamy wchłanianie składników, które są potrzebne do odżywienia skóry głowy i włosów. Pozbawiamy ich w ten sposób składników budulcowych, co wcześniej czy później wpłynie na ich pogorszenie. Dlatego nie powinno się popijać posiłków kawą czy herbatą.

Nadmiar spożycia szczawianów

Szczawiany są związkami, które w większych ilościach występują przede wszystkim w szczawiu, botwinie, rabarbarze i kakao. Związki te podobnie jak kofeina i tanina pogarszają wchłanianie niektórych składników mineralnych takich jak magnez, wapń i cynk. Oczywiście to nie znaczy, że w naszej diecie nie ma miejsca na te produkty, natomiast pamiętajmy by szczaw, rabarbar czy botwinkę spożywać z nabiałem lub jajkiem, których składniki wiążą część związków szczawianowych.

Spożywanie alkoholu

Alkohol ma działanie odwadniające dla naszej skóry, co z czasem przyczynia się do jej łatwego uszkodzenia.

Niedowaga i nadwaga

Zarówno niedobór masy ciała, jak i jej nadmiar mają wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. W przypadku nadwagi czy otyłości dochodzi do nadmiernego ubytku wody, co wysusza skórę. Otyłość zwiększa ryzyko łuszczycy i zakażeń skóry. Natomiast w przypadku niedożywienia, które może towarzyszyć niedowadze dochodzi do znaczących niedoborów składników odżywczych, co wpływa na nadmierne wysuszenie skóry i duży wzrost wypadania włosów z powodu braku ich prawidłowego odżywienia.

Dieta dla włosów, czyli jakie składniki odżywcze wpływają na kondycje włosów Chęć posiadania zdrowych, lśniących i pięknych włosów wpływa często na nasze drogeryjne zakupy. Chodzimy do salonów fryzjerskich na zabiegi odżywiania włosów, kupujemy odpowiednie szampony i odżywki, by włosy były mocne i nie wypadały. Jednak często to wszystko może być za mało. Stosując zabiegi kosmetyczne odżywiamy włosy w dużej mierze od zewnątrz. Zdrowa dieta, w której znajdują się wszystkie niezbędne składniki odżywcze powinna stanowić odżywienie włosów od wewnątrz i być elementem codziennej ich pielęgnacji.

Składniki odżywcze ważne dla włosów

Białko

Białko jest jednym ze składników budulcowych włosów, dlatego jego odpowiednia podaż w diecie jest niezbędna dla włosów. Bez niego nasz organizm nie jest w stanie zbudować nowych włosów w miejsce tych, które wypadają. Nie mówimy tu tylko o wypadaniu patologicznym, bo pamiętajmy, że włosy maja swój czas życia i kiedyś wypadną.

Białko zwierzęce zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy w tym egzogenne, czyli takie, których organizm sam nie potrafi wytwarzać ani magazynować, dlatego trzeba je dostarczać każdego dnia. Dla prawidłowej budowy włosów kluczowe znaczenie mają dwa aminokwasy: metionina i cysteina. Oba te aminokwasy wchodzą w skład keratyny która jest białkiem budulcowym włosów. Metionina i cysteina umożliwiają powstawanie tzw. "wiązań dwusiarczkowych" łączących sąsiednie cząsteczki keratyny, co jest niezbędne dla zdrowej struktury włosa. Aminokwasy te przyspieszają wzrost włosów, zapobiegają ich wzmożonemu wypadaniu, łamaniu i rozdwajaniu oraz chronią przed przedwczesnym siwieniem.

Najbogatszym źródłem pełnowartościowego białka są nabiał, chude mięso, drób bez skóry, jajka i ryby. Aminokwasy te znajdziemy również w zarodkach pszennych, soi, siemieniu lnianym oraz ziarnach słonecznika.

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega 3

Tłuszcz jest niezbędny dla naszej skóry również tej na głowie. Aby zapobiegać problemom skórnym należy w diecie zadbać nie tylko o podaż tłuszczu, ale również o jego jakość. W diecie należy ograniczyć tłuszcze zwierzęce do tych, które nazywamy tłuszczami niewidocznymi, czyli tymi, które znajdują się w mięsie, nabiale i jajach. Eliminacji powinny podlegać tłuszcze w postaci smalcu i masła. W diecie nie może zabraknąć kwasów tłuszczowych nienasyconych, czyli tak zwanych tłuszczy dobrych pochodzenia roślinnego i rybiego. W codziennej diecie należy dostarczać tłuszcz w postaci oliwy z oliwek lub olejów takich jak olej rzepakowy, lniany.

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone wpływają na prawidłowe ukrwienie skóry głowy, a więc transport składników odżywczych dla włosów oraz istotnie wpływają na prawidłową budowę mieszka włosowego i łodygi włosa. Odpowiadają za odżywienie włosów, ich wzmocnienie i nawilżenie.

Tłuszcze omega 3 należy dostarczać z tłustych ryb morskich oraz tranu. W diecie Polaków odnotowuje się za małe spożycie ryb, co sprzyja niedoborom kwasów tłuszczowych omega 3. Aby zapewnić sobie ich odpowiednią podaż ryby morskie powinno się spożywać min. 2 razy w tygodniu. Mogą to być np. łosoś, dorsz, śledź, halibut, makrela.

Witaminy ważne dla włosów

Witamina A

Witamina A pobudza do wzrostu mieszki włosowe, a więc nowe włosy. W przypadku niedoborów witaminy A włosy stają się suche i łamliwe. Witamina ta wpływa również na kondycje skóry głowy a jej niedobór może wywołać hiperkeratozę czyli tzw. skórę ropuchy, która objawia się zgrubieniami i zrogowaceniami na powierzchni skóry głowy. Witamina A poprawia skład chemiczny lipidów wytwarzanych przez gruczoły łojowe, których rolą jest nawilżanie włosów i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi.

Witaminę A w formie beta karotenu znajdziemy w brokułach, dyni, marchewce, jarmużu, lucernie, natce pietruszki, selerze, szpinaku, pomidorach i kapuście. Z pośród produktów zwierzęcych witaminy A należy szukać w mleku i produktach mlecznych oraz wątróbce.

Witamina E

Witamina E odpowiada za przyśpieszenie wzrostu włosa przez stymulacje macierzy włosa budujących ich łodygę. Witamina E, która jest również silnym przeciwutleniaczem zapobiega jełczeniu wydzieliny gruczołów łojowych skóry głowy, co wpływa na poprawę nawilżenia włosów.

Witaminę E znajdziemy w jajkach, orzechach, pestkach dyni i słonecznika oraz w zielonych warzywach.

Witamina C

Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w syntezie kolagenu i poprawia krążenie w skórze głowy. Ponieważ jest również silnym antyoksydantem zapobiega niszczącemu wpływowi wolnych rodników generowanych między innymi przez stres i zanieczyszczenia środowiska.

Witamina C jest szeroko dostępną witaminą znajdująca się głownie w owocach i warzywach. Do produktów szczególnie bogatych w tę witaminę należą: owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, maliny, jagody, cytrusy, papryka, natka pietruszki, kapusta kiszona, szpinak, jarmuż.

Witamina B5

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, pobudza komórki budujące łodygę włosa, do szybszego wytwarzania białkowego budulca włosów (keratyny). Witamina B5 uczestniczy w pozyskiwaniu energii umożliwiającej mnożenie się komórek macierzy włosa, co wpływa na wzrost włosa. Pyza tym odpowiada również za sprężystość włosów, ich zdolność absorpcji wody i utrzymanie niezbędnej wilgotności.

Witaminę B5 znajdziemy w kapuście, kalafiorze, fasoli, zielonych warzywach oraz rybach morskich.

Witamina H

Witamina H, czyli biotyna, kumuluje cząsteczki siarki dostarczonej z pożywienia i transportuje je do macierzy budulcowej włosa. W macierzy dochodzi do wytworzenia silnych wiązań między cząsteczkami siarki. Poza tym biotyna normalizuje również tłuszczową przemianę materii, co zapobiega łupieżowi i łojotokowi. Nawet niewielki niedobór tej witaminy może skutkować nadmiernym wypadaniem włosów.

Witaminę H znajdziemy przede wszystkim w drożdżach piwowarskich, dzikim ryżu, żółtku jaja, drobiu, owocach morza, soi ale również w kalafiorze, szpinaku i grejpfrucie.

Składniki mineralne

Do najcenniejszych dla włosów składników mineralnych należą miedź, cynk, siarka, żelazo i selen.

Cynk

Niedobór cynku wywołuje hiperkeratozę skóry i zwiększa wypadanie włosów. Ponadto powoduje zmiany strukturalne włosów i ich odbarwianie. źródłem cynku są przede wszystkim ostrygi, wołowina, jagnięcina oraz kiełki pszenicy, sezam, pestki dyni, orzeszki ziemne, kakao.

Siarka

Siarka odpowiada za siłę i sprężystość włosów. Ponadto siarka ma działanie przeciwzapalne dla skóry głowy. Oczyszcza ona powierzchnię głowy i zapobiega łojotokowi.

Siarkę znajdziemy przede wszystkim w mięsie, jajach i nabiale oraz również w niektórych warzywach takich jak kalafior, brukselka, kapusty, brokuły.

Selen

Selen odpowiada za sprężystość włosa. Przy jego niedoborach dochodzi do nadmiernego łamania i rozdwajania włosów.

Selen znajdziemy w pomidorach, cebuli, czosnku, jajach, owocach morza, rybach.

Miedź

W przypadku niedoboru miedzi mogą wystąpić przebarwienia oraz zmiany w strukturze włosów, które je osłabiają. Miedź jest również niezmiernie ważna, ponieważ wpływa na przyswajanie innego pierwiastka jakim jest żelazo, którego niedobór może powodować łysienie.

Miedź znajdziemy w otrębach, szpinaku, orzechach, soi.

 

autor: Paulina Gryz-Ryczywolska

Facebook Pinterest Instagram e-mail
Powrót